رشید انجمنی؛ سیده محبوبه جعفری؛ محسن حمیدیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اعتماد به نفس کاذب مدیریتی و شاخص اطمینان و کارایی اطلاعاتی در پیشبینی سود مبتنی بر مالیه رفتاری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1397 بود. بدینمنظور پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر نوع پژوهش از نوع پژوهشهای تجربی به شمار میرود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اعتماد به نفس کاذب مدیریتی و شاخص اطمینان و کارایی اطلاعاتی در پیشبینی سود مبتنی بر مالیه رفتاری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1397 بود. بدینمنظور پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر نوع پژوهش از نوع پژوهشهای تجربی به شمار میرود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران بودند که طی بازه زمانی موردنظر سهام آنها در تالار اصلی یا بازار اول مبادله شود که طبق فرمول کوکران اورکات تعداد 385 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین جهت بررسی رابطه بین متغیرها از مدل پانل دیتا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اعتماد به نفس بیش از حد مدیر بر سود شرکتها تأثیر معنیداری در سطح 95 درصد دارد و این تأثیر به صورت معکوس است. با حضور اطمینان اطلاعاتی در رابطه بین اعتماد به نفس بیش از حد مدیر و سود شرکتها، میزان تأثیرگذاری منفی اعتماد به نفس بیش از حد مدیرعامل بر سود شرکت از مقدار 416/0- به مقدار 234/0- کاهش مییابد و این کاهش نیز در سطح 95 درصد تأثیرگذار است. بدینترتیب متغیر اطمینان اطلاعاتی میتواند میزان تأثیر منفی اعتماد به نفس بیش از حد مدیریت بر سود شرکتها را کاهش دهد